Theaterdocent
Theater als middel
Jelmer studeerde in 2017 af als Docent Theater, aan de gelijknamige opleiding aan de NHL in Leeuwarden. Al vroeg tijdens zijn studie merkte hij dat lesgeven hem goed beviel. Jelmer staat graag voor de klas of voor groepen om kennis en/of vaardigheden over te dragen.
Binnen het vak van de theaterdocent is Jelmer inzetbaar op verschillende gebieden: als leraar, als workshopleider en als theatermaker/regisseur.
Tegenwoordig geeft Jelmer drie dagen in de week les in de vakken Dans&Drama en CKV op een middelbare school hier Wierden, alwaar hij vooral leraar is. Bij St. De Navigators is hij werkzaam bij 'De Happening' als Educator.
In deze én de andere gebieden van het vak heeft hij ook tijdens zijn opleiding al ervaring opgedaan. Zo heeft hij in het voortgezet onderwijs stage gelopen in zowel onder- als bovenbouw, en zowel op het vmbo als op het Gymnasium. Ook heeft hij bijvoorbeeld met groep 7 en 8 van een basisschool een afscheidsmusical ontwikkeld, volledig op basis van improvisatie en de interesses en ervaringen van de leerlingen.
Eén van de krachten van Jelmer is dat hij in zijn lessen en workshops de praktijk altijd (in meer of mindere mate) probeert te koppelen aan theorie. Op deze wijze probeert hij zijn leerlingen zowel bewust als onbewust een stap verder te brengen in hun leerproces.
Jelmer is goed in het ontwerpen en geven van doelgerichte lessen. In de verschillende opdrachten is altijd duidelijk een opbouw aanwezig, wat uiteindelijk zal leiden tot het te wensen doel.
Jelmer ziet theater niet zo zeer als doel, maar meer als middel. Met name lessen voor een klas op een basis- of middelbare school gaat het in zijn optiek niet in de eerste plaats in het aanleren van theater maken, maar theater gebruiken om andere vaardigheden aan te leren. Hierbij kan men denken aan vaardigheden als presenteren voor een groep, zelfvertrouwen en creatief denken.
Teacher-in-role
Jelmer heeft enkele workshops/lessen ontwikkeld vanuit het Teacher-in-role principe. Dit is een principe, ontwikkeld door Dorothy Heathcote, waarbij een les wordt vormgegeven vanuit een verhaal dat de leerlingen tegelijkertijd bedenken en spelen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende speltechnieken en spelvormen. De leraar is tegelijkertijd spelleider. Dit doet hij vanuit een personage, vandaar de naam "Teacher-in-role". Deze vorm van les of workshop sluit goed aan bij het idee van theater als middel. De te spelen verhalen kunnen variëren van een sprookje tot aan het oplossen van een misdaad.
Teacher-in-role lessen/workshops zijn mogelijk voor alle leeftijden, en zowel eenmalig mogelijk als in een serie.
Theatermaker / Regisseur
Repetitie als workshop
Als regisseur probeert Jelmer zijn spelers boven zichzelf uit te laten stijgen, door repetities te benaderen als workshops, waarin naar een eindproduct wordt gewerkt. Er zal niet alleen gewerkt worden aan een toneelstuk of ander eindproduct, maar de spelers zullen ook vaardigheden trainen om zo het beste uit zichzelf en de eindvoorstelling te halen. Jelmer werkt dan ook het liefst met kinderen, jongeren en amateurgezelschappen.