Jelmer studeerde in 2017 af als Docent Theater, aan de gelijknamige opleiding aan de NHL in Leeuwarden. Al vroeg tijdens zijn studie merkte hij dat lesgeven hem goed beviel. Jelmer staat graag voor de klas en werkt sinds 2017 op een middelbare school in Wierden, als docent Drama, CKV en Maatschappijleer.
Binnen het vak van de theaterdocent is Jelmer inzetbaar op verschillende gebieden: als leraar, als theatermaker/regisseur, als dramaturg en als workshopleider. Maar ook als schrijver, als filmmaker, als educator of als (technische) duizendpoot achter de schermen.
Jelmer is een echte verhalenverteller en daarnaast ook 100% leraar. In het werk van Jelmer speelt altijd het verhaal een grote rol, maar er staat ook zeker een boodschap centraal. Jelmer heeft een scherp oog voor dramaturgie.
Wil je Jelmer boeken als leraar, regisseur, dramaturg of workshopleider? Neem contact op via het contactformulier!
Eén van de krachten van Jelmer is dat hij in zijn lessen en workshops de praktijk (in meer of mindere mate) probeert te koppelen aan theorie. Op deze wijze probeert hij zijn leerlingen zowel bewust als onbewust een stap verder te brengen in hun leerproces. Jelmer is goed in het ontwerpen en geven van doelgerichte lessen en lessenseries. In de verschillende opdrachten is altijd duidelijk een opbouw aanwezig, wat uiteindelijk zal leiden tot het te wensen doel.
Als theatermaker is Jelmer een echte verhalenverteller. Hij houdt van een goed lopende verhaallijn en een kloppende dramaturgie. Collega’s noemen hem vaak vooral sterk als dramaturg. Maar ook bij individuele spelers gaat Jelmer op zoek naar het verhaal van het karakter. Spelen vanuit de verbeelding. Vanuit de belevingswereld van het personage. Jelmer houdt van fysiek spel en hoopt zijn spelers zoveel mogelijk in beweging te krijgen, zonder dat het onnatuurlijk wordt. Als beginnend acteur en regisseur was dit een van zijn eigen valkuilen, waar hij hard aan moest werken. De ervaring van zijn eigen leerproces neemt hij mee in zijn werk en het is zijn kracht geworden spelers comfortabel te laten voelen in hun lichaam en fysiek spel.
Jelmer houdt ervan om spelers tijdens de repetities een stapje verder te brengen in hun spel. Hij blijft wat dat betreft ook echt een leraar. Jelmer werkt het liefst met kinderen, jongeren en amateurs.
Jelmer werkt graag met film en video. Zowel in zijn theatervoorstellingen, als door middel van losse filmprojecten. In meerdere van zijn voorstellingen wist hij filmbeelden en theater met elkaar te combineren. Daarnaast heeft hij voor zijn werkgevers meerdere korte films en video’s gemaakt, bijvoorbeeld als promotievideo’s. Jelmer geeft ook workshops in filmmaken.
Jelmer heeft enkele workshops/lessen ontwikkeld vanuit het Teacher-in-role principe. Dit is een principe, ontwikkeld door Dorothy Heathcote, waarbij een les wordt vormgegeven vanuit een verhaal dat de leerlingen tegelijkertijd bedenken en spelen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende speltechnieken en spelvormen. De leraar is tegelijkertijd spelleider. Dit doet hij vanuit een personage, vandaar de naam “Teacher-in-role”. Deze vorm van theater doet een groot beroep op de fantasie en het creërend vermogen van de leerlingen. De grote invloed op het verhaal en de ontdekking dat “alles kan” heeft een groot effect op het speelplezier.
Bij deze vorm van les of workshop kan elke leerling of cursist in zijn kracht gezet worden. Zowel de denker als de doener. Zowel de improviseerder als de analyticus. De te spelen verhalen kunnen variëren van een sprookje tot aan het oplossen van een misdaad.
Teacher-in-role lessen/workshops zijn mogelijk voor alle leeftijden, en zowel eenmalig mogelijk als in een serie.